Under flera år har jag jobbar med affiliate. Kort sagt handlar det om att skapa sidor där besökarna klickar sig vidare till olika E-butiker. Om de handlar på den E-butik de kommer till ges en viss provision till mig. Det kan exempelvis vara att jag får 5% av köpesumman eller liknande.
För att få bra betalt inom affiliate handlar det om att ha många besökare och en bra konverterande sida. Med konvertering menas i detta fall besökare som klickar sig vidare och sedan blir kunder hos E-butiken.
Under det senaste året har mitt mål varit att öka konverteringsgraden. Jag har besökare, jag har placeringar på Google. Men jag har låg konverteringsgrad. Så öka konverteringen och interaktionen har varit målet.
På vissa sidor har det räckt med att göra snyggare bilder för att därmed visa upp en mer proffsig approach. På andra sidor har det handlat om att möta besökaren allt tydligare och även få spridning inom social media. Just det sista är lite av en akilleshäl men har sidor jag inspireras av och försöker efterlikna. En sida som jobbar tydligt med detta är rabattkodsidan.se.
Utöver en tydlig struktur på hemsidan finns höger sidofält som minst sagt interagerar besökaren. Först kommer möjlighet att skriva upp sig på nyhetsbrev. Här ska man komma ihåg att nyhetsbrev konverterar extremt bra OM man har rätt målgrupp. I detta fall är det just de personer som gillar rabattkoder och därmed fås rätt målgrupp.
Därunder en enkel men ändå tydlig Twitterknapp, en facebookruta och en ”tipsa oss” ruta.
Det jag främst gillar i denna layout är att det inte bara är de klassiska sociala ikonerna som presenteras högst upp. Många hemsidor har en liten rad av ikoner där de hoppas att besökarna klickar. Men det är varken personligt eller inbjudande. Här har man istället brutit ut de delar som de vill satsa extra på och skapat attraktiva delar som skapar intresse. Jag säger ”Like” på den layouten.
MEN … Problemet är inte alltid att skapa interaktion utan att behålla den. Att få besökare att klicka på Like, skriva upp sig på nyhetsbrev eller följa på Twitter är första steget. Men vad gör du av detta sen? Det kommer jag skriva om i mitt nästa inlägg.