Av någon anledning har jag fastnat I bilbranschen just nu. Inte för att jag har något intresse för bilar men för att det är intressant bransch utifrån hur webbplatserna byggs upp. Det handlar mycket om att guida då väldigt många som har bil inte har någon kunskap alls gällande vilken motorolja som ska användas eller var säkringarna sitter. Det blir helt enkelt en ny marknad som öppnas om man kan få dessa att köpa reservdelar och produkter till bilen – istället för att enbart vända sig till närmaste verkstad.

Behovet finns alltså, produkterna också. Men hur skapar man bryggan mellan konsumenten till E-butiken. Hur får man de okunniga bilägarna att välja denna väg. De kunniga bilägarna har redan för länge sedan börjat köpa sina produkter online. I alla fall till viss del.

Något som blir allt vanligare är att man kan fylla i sitt registreringsnummer. Visar här ett exempel från https://www.123bildelar.se/

bildelar

När registreringsnumret fylls i presenteras de reservdelar som finns för den modell man äger. Tänk om det var lika bekvämt att handla kläder? ”Fyll i ålder och du får förslag på utbud”.

Ja, början är bra. Men sen kommer problemet. Ett problem som många fortfarande tampas med. Det handlar inte om funktion, inte om design – utan om content. Mitt hjärtebarn…

En person som behöver söka sig fram till rätt produkt har till stor sannolikhet dålig kunskap om bilar. Den som vet vad man söker har redan hittat det. När man går in på en produkt så vänder sig informationen ändå till den som redan kan allt.

En PE Automotive- vad är det? På bilden syns en bult och det står även skruv/bult. Men vad mer? Eftersom detta är en bult speciellt anpassad för en speciell bilmodell så finns det säkert ett specifikt syfte med bulten. Är det att hålla ihop något i motorn eller vid hjulen?

Det finns en fördel att ge mer information här. En fördel som väldigt många bilhandlare missar. Content Marketing handlar delvis om att vara övertydlig. Inom bildelsbranschen är man många fall inte ens tydlig.

 

 

av super