Hur uppfattas din E-butik av kunden? Som en butik som SÄLJER produkter eller som HJÄLPER kunden att välja rätt. Det är en fundamental skillnad – både för kunden, E-butiken och konverteringen….
Att allt mer handel sker online är en stark E-handelstrend. En annan är att konsumenterna söker information och förväntar sig få mer hjälp när de ska välja produkt. Här har det tidigare funnits en tydlig skillnad mellan att köpa en vara i en fysisk butik och en E-butik. En skillnad som sakta men säkert börjar suddas ut. De E-butiker som uppfattat, och följer denna trend, har mycket att vinna.
Guida – När priset inte är allt
Varför väljs en telefonbutik före en annan? Varför väljs en klädbutik före en annan? Detta när utbudet nästan är identiskt? Svaret är att många väljer butik utifrån den service och det bemötande de får. Det innebär att butiker som upplevs som ”proffs” får fler kunder men även kan ta bättre betalt för de produkter som säljs.
Många E-butiker väljer fortfarande bara att ”rada upp” sina produkter inom olika kategorier. Men detta utan att hjälpa besökaren något alls gällande val av produkt. Problemet blir då att konsumenten ”inte ser skogen på grund av alla träd”. När det blir för svårt att välja sker inget val alls.
Lösningen – Guidning
Om en E-butik istället agerar som en fysisk butik, dvs. möter kunden i dörren och hjälper till rätt val, kommer försäljningen att öka. Ett exempel kan tas från Sport-BH.nu. Bilden nedan är en printscreen från deras första sida. Den sida som de flesta kunder kommer in på när de vill köpa en Sport-Bh.
Istället för att bara rada upp ”populära produkter” väljer de direkt möta behovet hos besökaren. Detta med tydliga kategorier av sport-bh utifrån användningsområde, storlek på byst och annat.
En person som kommer in på butiken kan direkt ledas in till rätt avdelning. Inte sällan blir det redan i detta stadie en tydlig hjälp på vägen. Personen vill ha en sport-bh men har inte tänkt på att det är skillnad på modell för exempelvis löpning och yoga – eller att det finns sport-bh med knäppning fram. Genom att se kategorierna blir det lättare att hitta rätt – vilket därmed ökar konverteringen.
Går det att köpa inom 3 klick?
Kan en person gå in på Sport-bh.nu och klicka hem rätt modell inom tre klick? Det är nämligen antalet klick som krävs som delvis avgör konverteringen. Konsumenter som inte extremt enkelt kan hitta rätt kategori och rätt produkt kommer snart att vända sig till konkurrerande butik. Användarvänligheten och ”servicen som personen möts av i dörren” är mer avgörande än vad många E-butiker utgår ifrån.
Sport-BH.nu
Går det att klicka tre gånger?
Från startsidan väljs ”Sport-Bh för löpning”. På kategorisidan väljs en modell. Därefter läggs produkten i varukorgen. Ja – det var möjligt. Men det berodde helt på att guidningen fanns på startsidan och att någon sökning därmed inte behövde ske.