Sorteringsfunktionen som många webbplatser saknar

Användarvänlighet. Användarvänlighet är ett ord som ofta jag återkommer till när jag pratar om hur webbplatser ska byggas upp. Självklart kan man se andra aspekter som exempelvis SEO, konvertering och försäljning. Men någonstans landar man åter och åter igen i ordet Användarvänlighet. Det spelar ingen roll hur bra erbjudande du har  – om inte kunden förstår hur man ska ta del av det.

Filtrering. Filtrering är lösningen. Inte på alla världens problem men för många E-handlare, Hotellbokningssajter och lånjämförelsesidor. När det är ett stort utbud är det svårt för besökaren att välja. Det är lite som att ”jag ser inte träden för all skog”. Ett stort utbud kan vara lockande – men även avskräckande. Därför är filtrering extremt viktigt.
Jag ska ta ett exempel från spaweekendhotell.se som kan användas för att just hitta det spaweekendhotell som efterfrågas. Eller? Grafiken finns, Texten finns, men filtreringen finns inte.

Orsaken att jag tar detta var att vi sökte ett djurvärnligt spahotell och insåg hur svårt det var att hitta ett sådant. Det finns – men är svårt att hitta.

På första sidan presenteras Populära Platser och den som klickar på Spa Stockholm kommer till sidan med anläggningar som finns i Stockholmsområdet. Men sen blir det svårare att filtrera. Personligen hade jag velat haft en funktion där jag kunnat filtrera de olika anläggningarna efter pris, läge (nära havet eller inte?), omdöme och vad de erbjuder för något i deras spaanläggning.

Betyg:  Det är alltid svårt  att sätta objektiva betyg på de produkter som man själv säljer. Men man kan värdera produkterna/tjänsterna/hotellen efter olika aspekter. Som det är nu på sidan kan man se vilket betyg som getts och hur många olika besökare som gett betyg. Detta via en pedagogisk stapel. Men visst hade det varit ännu mer informativt om det funnits flera staplar. Kanske en som visar ”Familjevänligt”, en som visar ”djurvänligt”, en som visar ”restaurang och fik” osv. Det är på detta sätt många andra jämförelsesidor jobbar när de ska presentera allt från kreditkort till upplevelsepresenter. Det är ett visuellt sätt att snabbt presentera olika produkter och tjänster vilket gör att besökaren ännu snabbare hittar rätt. En användarvänlig funktion.

Jag slår ett slag för fler filtreringsfunktioner.