Under hösten 2017 börjar kvalet till Fotbolls VM 2018 och redan nu är det dags att se på de olika gruppspelsgrupperna, planera resor till matcherna osv. Det är alltså ett stort sug på information kring detta VM vilket även visar sig i olika portaler som växer fram med information, analyser m.m. Det är från en av dessa som dagens exempel visas.
Första tanken man bör ha när en webbplats byggs är nämligen ”vad vill jag förmedla?” Det är stor skillnad på en webbplats fylld med nyheter om VM 2018, en bettingsajt med samma fokus och ett magasin. Alla har fokus på VM 2018 men hur det presenteras varierar kraftigt.
Vm-fotboll.se, som länkas till ovan, är en nyhetssida. I alla fall säger deras design detta. Det som besökaren möts av är nyheter inom området. Men granskar man det närmare verkar det som att de jobbar åt flera håll. För samtidigt som det gått över en månad utan att en nyhet publicerats så finns det ett mycket stort utbud av artiklar inom området. Det är här som frågan kommer om det är en nyhetssida, en informationsportal – eller en mix…
Att jobba brett kan vara lönsamt men samtidigt kan man som besökare få känslan av att man inte hittar det man letar efter. Gör du det? Kolla in och själv och avgör.
Vi återkommer till detta ämne framåt.