Jag brukar lyssna på Sökpodden som är en pod om SEO, SEM och digital marknadsföring. Podden skapas av Pineberry och kan höras här.
Ibland gör de ”case” på olika E-butiker och företag som vill synas bättre på Google och när jag lyssnade före jul var det Verktygshandlarn.se som analyserades. Överlag fick företaget gott resultat även om det fanns vissa saker som kunde förbättras – som det alltid gör. Själv är jag mest intresserad av den grafiska delen och hur sidan byggs användarvänlig. En av konsulterna tog just upp det kring hur företaget skapat menyn och strukturen för att kunden ska kunna hitta det man söker efter på sidan. Det är dessa kommentar som gjorde att jag besökte sidan och tittade på strukturen.
En del E-butiker har mängder av produkter eller produktkategorier. Det kan verka smart eftersom kunden då snabbt kan hitta vad man letar efter….eller? Nej, vid för många val skapas problem. På en hemsida upplevs det lätt rörigt med många olika val och man behöver därmed jobba tydligt med guidning och vägledning.
Som menyn visar ovan har Verktygshandlarn exempelvis valt att ha ”Fog Lim och Brandtätning” på samma flik. Man bakar ihop liknande produkter inom samma kategori. Det gör det inte bara mer överskådligt utan även lättare för användaren. För man ska komma ihåg att många som köper produkter från E-handlare inte är helt säkra på vad de egentligen är ute efter. Är det fog eller lim? Är det spik – dyckert eller klammer?
Väl inne på varje kategori skapas sedan underkategorier. Vi går nu in på just Fog Lim Brandtätning för att se upplägget.
Här finns alltså underrubriker som riktar in sig mot olika produkter. Dessa presenteras med bild och text. Under dessa ”bildkategorier” presenteras även samtliga produkter. Det går därmed att leta på flera olika sätt. Antingen genom att navigera till exakt den produkt man söker efter eller genom att se på alla produkter inom kategorin.
Här skulle jag däremot vilja kritisera en smula. Vi utgår nu från att kunden inte vet exakt vilken produkt man söker. Personen kommer in på denna kategori och möts av kort text i toppen där det står att man köpa allt från silikonfog och lim till brandtätning. Som om vi inte förstått det redan…
Jag hade hellre mött en guidande text med fokus på ”Vad behöver du för produkt?” där beskriver de olika produkternas fördelar mot varandra. När ska man exempelvis använda fog istället för sililkon? När ska lim inte användas och vad har man en fogspruta till? Vet att mitt exempel snubblar lite men jag både gillar och ogillar deras användarvänlighet.
Jag gillar helt klart upplägget i menyn men de skriver, precis som många E-handlare, att ”hos oss kan du köpa lim m.m.” Det kanske inte är helt omöjligt att lista ut eftersom de har 10 limförpackningar på bilder. Vilket lim som ska användas är däremot inte lika lätt att avgöra.