Att hitta rätt domännamn kan vara en utmaning. För många tar det flera dagar eller till och med veckor innan man hittar en ledig domän som man tycker låter bra. För andra har man det redan klart för sig, och det tar då inte längre tid än att registrera det, helt enkelt.

För den som har svårigheter med detta kommer här ett antal tips som är bra att tänka på. Förhoppningsvis kan det hjälpa dig att komma igång.

Tänk på det här

  • Det första intrycket. Din domän är det första som besökare och potentiella kunder kommer att få ett intryck av när de besöker din hemsida. Ett domännamn som ger ett gott intryck kan till och med öka din Click-through-rate när du syns i till exempel Google eller Bing. Click-through-rate, eller klickfrekvens, är ett mått på hur stor andel som ser dig och klickar på dig. Använd tjänster som Domänkollen för att snabbt söka på olika namn och se vilka som är lediga.
  • Ska du arbeta mycket med SEO? Tidigare har det nästan varit praxis att man väljer så kallade Exakt Match Domains (EMD). EMD innebär att man väljer ut ett sökord man vill synas på, till exempel ”Anlita It-konsult”, och sedermera köper en domän som består av, eller är mycket likt sökordet. I det här fallet skulle det kunna vara www.anlitaitkonsult.nu, eller www.anlitait-konsult.se.
  • Är det i enlighet med ditt varumärke och koncept? EMD:s lämpar sig helt klart inte för alla. Nackdelen med det, är att det kan påverka klickfrekvensen negativt, även om du kanske blir mer synlig i sökmotorer. Ett domännamn bör vara i enlighet med ditt varumärke och koncept. Om du har ett registrerat företagsnamn, eller registrerat varumärke, är det naturligtvis förstahandsvalet. Om det är upptaget, kan man behöva modifiera domänen lite – men givetvis att det sker i enlighet med ert koncept.

av super