E-handeln ökar så det knakar år från år och att som företag välja att inte synas digital är ”dödsdömt”. Det spelar ingen roll om det handlar om en frisör, bilverkstad eller E-butik. Kunderna rör sig så mycket på internet att ett företag som inte går att ”googla” fram inte anses finnas. Finns du inte på Google – finns du inte alls.

Allt fler surfarar även med mobilen och år 2016 var det fler som surfade med mobilen än med datorn. Därmed har även kravet blivit än mer tydligt att man bör ha en responsiv och mobilvänlig hemsida. Men det räcker inte där.

När fler surfarar med mobilen kommer även fler att köpa produkter och tjänster via mobilen. Det ska vara snabbt, lätt och tillgängligt. En utveckling som bland annat kan ses inom branscher som städning, biltvättar och andra bokningsbara tjänster.

Som exempel kan Perfektstäd nämnas där det går att boka fönsterputsning i Malmö online. Via hemsidan kan besökaren läsa om deras städtjänster men även välja att boka en specifik tjänst direkt via hemsidan. Detta sker genom att man anger datum som städningen ska ske. Med andra ord når besökaren in i bokningssystemet som tidigare enbart var möjligt att nå från företaget. Självklart är det starkt begränsat vad kunden kommer åt men genom at man kan se vilka dagar som är bokade kan man själv avgöra när städningen ska ske.

Ökad flexibilitet som gynnar bägge parter

Det är tydligt att liknande bokningssystem blir allt mer populära. Inte så oväntat då det gynnar bägge parter. För kunden blir det enkelt att se när biltvätten, frisören eller städfirman har lediga tider. Bokningen kan sedan ske dygnet runt.

För företaget innebär det att ordrar kan komma in utan man behöver samma administration som om de kommer in via telefon eller mail.

Än så länge ser vi bara en teknisk utveckling mot funktion. Frågan är när appen kommer och när det blir en designfråga även av detta.

 

av super

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *