När man startar eller döper om ett företag finns anledning att lägga stor vikt vid val av namn. Man behöver på ett effektivt sätt förmedla vad hela verksamheten går ut på genom bara namnet, om man vill blir framgångsrik och skaffa sig många kunder. Många förstår vikten av effektiv kommunikation och andra inte – det finns många exempel på företagsnamn som inte alls berättar vad företaget egentligen sysslar med.

 

Varumärke, verksamhet och namn

Dom som förstått vikten av effektiv kommunikation är sådana som till exempel byter företagsnamn när verksamheten byter riktning eller förändras på annat vis. Kanske lägger man till eller tar bort ett ord i namnet, eller skaffar ett helt nytt som speglar verksamheten på ett tydligt sätt

 

Detta gör också att besökare och kunder snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad det är för typ av företag. Letar man dessutom efter ett specifikt företag, låt säga ett som säljer möbler, så vore det konstigt om företagsnamnet pekade åt något annat håll. Heter det istället till exempel ”Evas möbler” blir det tydligt – kunden har på ett enkelt sätt hittat det hen letar efter och kanske slutar det hela med ett köp. Effektiv och enkel kommunikation!

av super