”Fyra sekunder, underbart är kort – alldeles för kort” / ”4 Sekunder” av Magnus Uggla
Även om strofen från Magnus Ugglas låt handlar om något helt annat än att konverteringsoptimera en hemsida så går den minst sagt att applicera på din hemsida. Det är några få korta sekunder du har på dig – innan besökaren lämnar sidan.
”Efter 8 sekunder har 60 % av besökarna lämnat en hemsida” / Sunbird.se
Jag vet inte exakt vilka beräkningar som just den webbyrån använt sig av när de hävdar att så stor andel lämnar hemsidan inom 8 sekunder – men jag håller absolut med dem. Från och med att en besökare klickat på en länk (eller skrivit in url) så har man under tio sekunder på sig att fånga deras intresse. Det betyder att:
- Ha extremt kort laddningstid
Om laddningstiden är 2 sekunder har du redan förlorat en del av den tid som besökaren är beredd att lägga på hemsidan. För det andra tappar du mängder av besökare redan på en långsamladdande sida. Har sidan inte laddat efter ca 4 sekunder har nog hälften redan trycket på bakåtknappen och gett upp (utan att jag har något underlag för det)
- Fånga intresset direkt
Ibland sägs det att hemsidan är företaget ”skyltfönster”. Det är sant – men det finns en brutal skillnad. Om du tittar på ett skyltfönster kan du göra det betydligt längre än 8 sekunder. Men så fort du kommer in på hemsida så väljer du extremt snabbt om du vill söka efter något att köpa (konvertering sker) eller om du backar och söker efter annan butik. Allt för ofta backar du från en butik som faktiskt har vad du letar efter – men som inte presenterat detta tydligt nog.
Hur kan du då fånga intresset? Vi går in på det senare i olika inlägg. Bland annat handlar det om att kunden ska kunna hitta sina produkter med ett fåtal klick. Att viktiga produkter lyfts fram och presenteras tydligt och inte minst – känns seriöst.
Du har aldrig en andra chans att göra ett första intryck. På nätet har du maximalt 8 sekunder på dig.