Det finns E-butiker och så finns det E-butiker. Vissa med ett utbud av allt möjligt och vissa som valt att specialisera sig på vissa produkter. Besöker man en av de först nämnda tröttnar man ganska snart på att bläddra igenom kategori efter kategori som ibland bara innehåller någon enstaka produkt. Den sistnämnda, som valt en smalare väg, ger betydligt mer struktur och känsla av tillfredställelse för besökaren.

Enkelt att navigera

Om man är på jakt efter något särskilt, låt säga modern inredning till köket eller nya mjuka sängkläder till sovrummet. Oavsett vilket så letar man efter en sida där det är enkelt att navigera sig fram till den produkt man letar efter utan att behöva scrolla förbi hundratals andra prylar. Ett smalt utbud med strukturerade underkategorier bidrar till enkel och rolig shopping, till skillnad från om utbudet är brett och saknar ordning och reda.

Smalt utbud känns exklusivt

Även om butiken man besöker bara erbjuder produkter inom en eller två kategorier ger det en känsla av exklusivitet. De som driver butiken vet vad de håller på med. De brinner för sin produkt och vill att kunden ska bli nöjd, och gärna återkomma. Öppna gärna exempelvis sangklader.net i en flik bredvid i webbläsaren och jämför mot vad jag skriver om här. Ett lysande exempel på att less is more.

Produkterna är förmodligen noggrant utvalda för att tillgodose en efterfrågan som finns och är därför (ofta) bra produkter. Många letar dessutom efter kvalitet framför kvantitet vilket också känns lättare att hitta i en butik som fokuserar på exempelvis bara sängkläder.

Att öppna en E-butik med ett specialiserat utbud är en fördel för både den som driver den och för kunderna som besöker den. Den enkla navigeringen och tydliga strukturen gör att besökaren stannar kvar på sidan – bra för den som driver den. Kunden kommer uppleva butiken som exklusiv och förmodligen välja att både stanna kvar på sidan och kanske även handla något. Dessutom är chansen stor att kunderna väljer att återkomma även i framtiden.

 

 

 

av super