Styr inte kunder för mycket i menyn

Ett problem som många E-butiker kämpar med är hur de ska kategorisera upp sina produkter. Här gäller det att hitta kategorier som kunderna lätt förstår och navigerar genom. Samtidigt kan en produkt passa in under flera kategorier och det inte ju inte ens säkert att kunden ens vet vad man är ute efter.

Ska en person köpa en present och vill ha något ätbart kan det vara jobbigt att behöva navigera in under underkategorier som godis/snacks/frukt osv. Det måste helt enkelt vara möjligt att landa på en samlingssida för varje huvudkategori.

Ett exempel visas här från hur det ser ut när man besöker Svenskt Kosttillskott via mobilen.

En besökare kommer in på sidan och klickar på menyn för att hitta en passande produkt. Här presenteras en rad olika kategorier – däribland Livsmedel. När personen klickar på Livsmedel vecklas kategorin ut med underkategorier. Vet besökaren att det är ”matlagning”, ”glutefritt” eller annan kategori som passar in så kan besökaren gå in mot denna kategori.

Men har man inte någon större aning om vad för produkt man söker så klickar man överst. Där står nämligen ”Alla Livsmedel”. Det betyder alla produkter som ryms under denna huvudkategori.

Ovanligt – men smidigt

Det är relativt ovanligt att besökarna kan klicka fram på detta sätt men det skapar en stor fördel. Framförallt kan man ”surfa runt” på sidan lättare då man inte måste bestämma exakt vilken underkategori (eller under-under-kategori) man vill se produkter från.

Det krävs däremot att man tänker till när kategorierna byggs så det skapas en naturlig förgrening till de mindre kategorierna.

En fördel finns även att man i detta fall kan skriva landtexter (bra för SEO) på de olika kategorierna och underkategorierna. Därmed kan man fånga upp ord och besökare via så kallad longtail på ett tydligare sätt. Generellt gäller nämligen att ju högre upp i hiarkin som man kommer i ett kategoriträd desto fler sökningar sker på Google. Det är exempelvis fler sökningar på ”kosttillskott” än ”laktosfritt proteinpulver”.

Se till att kunden lätt hittar vad man söker efter – men ge också möjlighet till spontanköp och inspiration. Det kan ske via kategoriträdet även om det självklart ska kombineras med andra åtgärder.

Även andra sökvägar

Just denna E-butik har även jobbat effektivt med ”andra sökvägar”. Med det menas att kunden hittar sina produkter utan att gå just via kategoriträdet. I menyn finns exempelvis Varumärken där man kan klicka på valt varumärke för att få fram produkter från just dem. Där finns även ”Kampanjer” som visar produkter som för tillfället är under rea.

Det är otroligt lätt att bli hemmablind och fokusera enbart på kategoriträdet. Just detta träd fyller visserligen en mycket stor funktion men man ska samtidigt komma ihåg att en stor del av besökarna inte kommer via startsidan utan via Google in på en produktsida. Frågan blir då hur besökaren navigerar sig vidare på sidan. Är det enkelt och pedagogiskt? Är det tydligt hur man hittar produkter i samma kategori som man är för tillfället är i? Det är inte självklart  – även om du som driver E-butiken anser det.