Presentation är A och O

Har du ett par olika fåtöljer att erbjuda i din E-butik är det relativt enkelt att presentera dessa. Med produktbeskrivningar och jämförelser mellan dem kan kunden snabbt bestämma sig för vilken som passar bäst. Men hur gör du när det handlar om över tusen produkter – med samma funktion?

Det problemet har jag stött på inom resebranschen. Ett tydligt exempel är de sidor som jämför flygresor. Det börjar bra med att jag får fylla i avreseord, destination och datum. Därefter tar det några sekunder så presenteras flygresor från mängder av flygbolag till minst sagt olika priser. Testade Flyg.nu och en resa från Arlanda till Kos skulle kosta från 5500 kr till drygt 18000kr.

För jämförelsetjänsten gäller det alltså nu att snabbt och smidigt guida besökaren till rätt produkt (flygbiljett). Nu kan man ju tro att billigast alltid är bäst men det beror lite på vad man prioriterar. Är det värt en resa på 11 timmar och två byten för att ta sig från Arlanda till Grekland till ett hyggligt pris? Många lägger hellre några hundralappar extra och slipper byten osv. När jag scroller ner får jag mängder av olika förslag med olika tidsaspekter, byten och kostnader. Någonstans här försvinner jag upp i luften likt ett flygplan, cirkulerar bland molnen och funderar på var jag ska landa.

En tanke som slår mig är ”Varför betala 5000 kr för flyg när jag kan få en charter för 7000 kr?”. Men om jag nu redan har boende och enbart vill ha flygbiljett så förstår jag tanken att jämförelsen kan vara bra.

Litet utbud – Skapar lättare beslut

Det kan låta bra med ”vi jämför alla flygbolag”. Det är även ekonomiskt smart att jämföra olika bolag innan man köper biljetten. Men som konsument kan det upplevas ”jobbigt” när allt för många förslag lyfts fram. Hur kommer man då runt detta ”designproblem”?

Flyg.nu har valt att presentera tre alternativ – Billigast, Bäst och Snabbast. Det är en bra början.

Ni som driver E-butiker har säkert stötta på samma problem. Ni vill ha många olika produkter inom en kategori – men märker snart att ni ändå inte säljer mer. Kanske till och med mindre än om det bara vara 10 att välja på. Hur löser ni detta? Kommentera gärna.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *