Offertsidornas akilleshäl

En tydlig trend på internet är att allt fler jämförelsesidor och offertsidor växer upp. I grunden är dessa mycket bra för konsumenterna då de gör det enkelt att välja allt från lån och försäkringar till elbolag och var bläckpatronerna ska köpas billigast. Men helt enkelt är det inte alltid.

Efter att ha jobbat med flera så kallade offertsidor har jag sett dess akilleshäl. Det är mycket ofta samma problem som dyker upp oavsett inom vilken bransch det handlar om.

Vet du ens ditt behov?

För att kunna få en offert måste man alltid beskriva vad man behöver hjälp med. Är det flyttstädning är det ofta inte mer än var man bor och hur stort man bor som behöver anges. Enkelt och tydligt. När det kommer till mer avancerade tjänster blir det mer otydligt. Ska ta ett exempel från Revisor-Stockholm.com som tydligt har svårigheten att hitta balansen mellan användarvänlighet och funktion.

revisor stockholm

Som bilden visar ska besökaren fylla i sitt ”behov” i en liten ruta. Fördelen är att rutan är placerad så att besökaren snabbt ser den. Därmed ökas även konverteringsgraden. Men samtidigt är den extremt liten. Redan efter en mening är rutan full med text. Självklart går det att skriva mer och att scrolla ner. Men vill man beskriva ett ärende tydligt vill man även kunna få en överblick över vad som skrivits. (Se även hemsidan  till revisionsföretaget i sin helhet här)

En lösning jag stött på ibland är att man istället klickar på en knapp där det står ex ”Beskriv ditt behov här” . Man kommer då till en undersida vars enda mål är att ha en tydlig enkät/formulär som fylls i av kunden. Då får man bättre översikt och behöver inte pillra speciellt mycket i den lilla rutan.

MEN … bara genom att kunden måste göra ett enda klicka och förflytta sig till undersidan så tappar man i konverteringen. Varje handling är ett moment som kan göra att besökaren backar.

Har de gjort fel eller rätt på denna sida? Med tanke på att de skriver ”beskriv kort vad du behöver hjälp med” så är målet att kunden inte ska skriva så lång beskrivning. Men samtidigt – hur ska man då kunna få rätt offert? Min åsikt i denna fråga – skapa undersida.