Grafik och konvertering

När en webbplats byggs är det viktigt att förhålla sig till flera saker för att webbplatsens funktion helt och hållet ska komma till rätta. Det måste vara grafiskt tilltalande så att inte kunden vänder direkt och går vidare till en annan sida. Samtidigt måste funktionen finnas tillgänglig. Detta oavsett om det handlar om att ta ett lån eller köpa en tandborste. Grafiken fyller därmed en dubbel funktion gällande konverteringen. Jag har fått uppdrag att utveckla sidan jämförabillån.se och ger tre tips utifrån mitt arbete med den sidan.

  1. Lägg Salespoint och grafik högt

Det går att skriva tusentals ord om billån. Det finns nämligen en stor skillnad på billån och på privatlån. Men det är inte alla som vet om detta utan tror att det är samma sak. Det är något man bör ta vara på för att lyfta fram fördelarna med just billån. Så första tipset är ”OM du erbjuder något unikt eller något som kan förväxlas med något annat – visa vad du erbjuder”.

I detta fall skulle det alltså behövas tydlig information i toppen gällande vad detta lån handlar om och vad som krävs av kredittagaren.

  1. Skapa jämförelsegrafik

En bild säger mer än 1000 ord. Det stämmer extremt väl på nätet. Överlag har människan mindre benägenhet att läsa mycket text på nätet mot om man sitter med en papperstidning. Däremot lockar grafik rejält. Vilken grafik som ska användas beror självklart på vad man vill förmedla. Men statistik är alltid slagkraftigt.

  1. Se på Lendo

Lendo.se är inte etta i Sverige på låneförmedling utan orsak. Gå in på sidan och se hur de jobbar med att fokusera kunden på att genomföra en lånejämförelse. Det ska vara extremt enkelt och snabbt att göra det. Mängden text på första sidan är minimal och dessutom har de gömt undan mycket text under ”Frågor och Svar”. Här finns bara salespoints och konverterande grafik. Lysande.

lendo