Genialisk vinkel av Avanza

Den första april 2016 annonsera Avanza ut att de blivit en ”storbank”. Eftersom de blivit så stora var de tvungna att ta ut ”marknadsmässiga priser” gällande exempelvis aktiehandel. Istället för den krona som de tidigare tog ut höjde de avgiften till 100kr. Dessutom skrev de att de skulle börja hävda att deras fond Zero var ”aktivt förvaltad” och därmed kunde de med gott samvete höja priserna för denna fond.

En skärmdump av det nyhetsbrev hittade jag på bloggen dinbudget

avanza

För det är just vad det handlar om. Ett skämt.

Men det geniala är att skämtet har så många vinklingar mot sanningen att Avanza verkligen lyckas få fram sina fördelar och storbankernas nackdelar UTAN att trycka ner sina konkurrenter. Att i marknadsföring försöka trycka ner sina motståndare är enbart fult. Många har försökt och ramlat av den fina sköra tråd man balanserar på. Men genom att Avanza i detta läge inte syftar på någon speciellt bank och inte heller namnger någon så blir det snyggt gjort. Dessutom är det ju 1a april – så det var ju bara ett skämt.

Ett skämt som sätter tummen på vad storbankerna hela tiden får kritik för. Men de kan ju behöva extra avgifter med tanke på allt som uppdagats under 2016 med mutskandaler, fastighetsaffärer och hjälp till rika att komma undan skatt….

Avanza sa det alla visste. Men gjorde det på ett sätt som är geniallt. Avanza – Storbankerna 1-0

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *