Färg och form – Efter innehåll

Vad förknippar du med privatekonomi? Tabeller, budgetar, procentsatser, intäkter och utgifter? Troligtvis – men vilka färger och former förknippar du med privatekonomi?

Vilka färger och former som är typiska för privatekonomi är inte något många funderar över. Men det är något som faktiskt är avgörande när man bygger en hemsida eller blogg inom området. Det är lätt att förklara genom att ta ett negativt exempel.

Skulle du tycka att en webbportal om privatekonomi skulle kännas seriös och pålitlig om den var uppbyggd av pastellfärger och små glada figurer…. Nej, det får helt enkelt inte bli ”för glatt”.

Det bör hellre vara lite stelt och formellt. Men samtidigt finns här en risk. Extremt många tycker att privatekonomi är tungt, trist och stelt. Att då mötas av en stel och trist hemsida kommer INTE att ge en bättre känsla. Går det då att kombinera fakta, seriositet med lätthet och personlig touch? Kanske, det är i alla fall vad ekonomibloggen Spargrisarna försöker med.

Grymt!

Personligen gillar jag den personliga touch man valt i texterna. Istället för stela faktatexter finns det en person bakom texterna vilket även märks med personliga erfarenheter och hänvisningar. Det är grymt.

Jag gillar även att man låter en röd tråd med knorr gå genom hela webbplatsen. Det är inte oväntat spargrisar. De dyker upp lite här och var i olika blogginlägg. De behöver inte nödvändigtvis illustrera något i texten utan kan finnas som ”utfyllnad”. Men det är detaljer som gör att sidan och varje blogginlägg känns mer personligt. Det är grymt.

Vad kan bli grymmare?

När jag började skriva detta inlägg fick jag en mailkonversation med Spargrisen (eller den person som utger sig för att vara Spargrisen iallafall). Han/hon passade på att fråga vad jag tycker kan göras bättre rent designmässigt. Så här kommer svaret.

Jag gillar den röda tråden med spargrisar och jag gillar den personliga touchen. Men tyvärr är det inget som finns med i de bloggbanners som används på blogginläggen. Det är ”bara” enkla bilder som troligtvis är tagna från Pixabay. Inget ont mot denna bildbank men här finns ju chansen att skapa en ännu mer tydlig tråd och därmed göra bloggen ännu mer unik.

Så – jag rekommenderar Canva.com som är ett underbart onlineverktyg för att skapa bloggbanners och andra format för social media. Skapa en mall med någon gris, privatekonomiska bilder, namnet på bloggen och plats för en utbytbar bild. Visst – det tar kanske fem minuter extra för varje inlägg men jag tror det är värt det i längden. Man får komma ihåg att många dömer ett inlägg utifrån dess bild – du gör det säkert oftare än du själv tror det.

Ska skriva mer om Canva om några dagar. Ha det gott så länge.

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *