Bäst – Säljer bäst

I mitt förra inlägg var jag inne på hur viktigt det är att jobba med grafik och rubriker för att guida besökarna rätt på en webbplats. I det fallet handlade det om att inte ge besökaren för många alternativ. Det är ett problem som jag ser uppstå hos många E-handlare och när jag fick frågan av ett företag som säljer golvkaminer kring vad de kan förbättra gällande grafik ut layout så återkommer jag till frågan. För det första får jag tacka för att jag får blogga om det – alltid roligare att skriva ner sina tankar så jag senare kan återkomma till dem.

  1. Bäst Säljer Bäst

Om en E-butik har ”1000 olika kaminer” samtidigt som en annan har ”Kaminer som fått Bäst i Test” – vilken butik väljer du att handla från?

Lockas du av ett enormt utbud eller den E-butik som hjälper dig att hitta bästa produkten på en gång? De flesta skulle välja det senare alternativet. Självklart är det bra med flera olika alternativ men då måste man skapa en snabb guidning för besökaren att hitta rätt produkt. Är det för mycket att välja på blir valet för svårt och man backar.

Jag gillar rutan där man kan klicka sig vidare till de olika modellerna som anges vara Bäst. Redan efter några sekunder på sajten drar sig blicken till denna ruta och det är lätt att klicka sig vidare.

  1. Bäst säljer bäst – om man vet vad man vill ha

Att presentera ”Bäst i Test” har alltså sina tydliga fördelar. I detta fall presenteras exempelvis Bäst golvkamin, Bäst braskamin, Bäst pelletskamin, Bäst etanolkamin…..

Men vet du vilken kamin du egentligen behöver? Om du inte vet skillnaderna mellan de olika modellerna så är det inte lika lätt att veta var man ska klicka. Detta är ett mycket klassiskt fel som E-butiker gör. De kan lyfta fram ”Bästa gräsklipparen” men glömmer att guida besökaren till vilken gräsklippare man bör välja utifrån behov.

Mitt tips är att jobba mer med guider och grafik som visar vägen. En person som vet att man vill ha en specifik produkt kanske vill läsa om vilken som är bäst. Men väldigt många vill ha guidning på vägen dit. Det gäller oavsett om det handlar om skor, tennisracketar eller braskaminer.